måndag 11 november 2013

Min broccoli soppa

Så som jag tidigare sagt så ska jag köra på soppvecka. Jag startade med att göra en broccolisoppa. Jag älskar broccoli så det var inget svårt val för min del, haha. Nyttigt och gott, den perfekta kombinationen. Så jag tog bilder och kommer längst ner i inlägget skriva receptet.


Broccolisoppa:

250 g broccoli
1 gullök
1 zucchini
1 msk curry
0.5 l vatten
1 grönsaksbuljong tärning
Timjan
Salt
Peppar
Grädde

Hacka lök, zucchini och broccoli till tärningar. Lägg i kastrull och börja fräsa i en klick smör. Tillsätt lite salt, peppar, curry och timjan. Tillsätt sen vattnet och buljongen, utspädd i vattnet. Låt koka på svag värme i 10 minuter. Häll i lite mer salt och peppar, mixa i mixer eller med stavmixer. Tillsätt lite grädde (ca 1 msk). Serveras som det är eller med några bitar broccoli på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar