onsdag 13 november 2013

Potatis och purjolöks soppa

Idag gjorde jag en jätte god soppa med purjolök och potatis. En riktigt god krämig soppa med goda lätta kryddor, det är en av de bästa sakerna som finns!

Btw så vänter jag fortfarande på mina paket! Jag förstår inte var de tagit vägen.. Väntat riktigt länge nu. Men får jag inte paketet på fredag så kommer jag kontakta dom. Har ju beställt från både bikbok och nelly, åååh spännande! rån bikbok en jätte snygg topp och från Nelly en topp och en klänning. Jätte spännande, vi får se hur allt ser ut på. Men hoppas på att få dom i morgon, annars kommer de förhoppningsvis på fredag, annars får jag maila in helt enkelt. Ska btw beställa en jätte snygg klänning till julbordet, enkel men snygg. Lägger upp bilder senare

Potatis och purjolöks soppa:

6 potatisar
1 purjolök
2 gullökar
1 l vatten med grönsaks buljong
2 dl grädde
Salt
Peppar
Olja

Börja med att skala och skölja potatisen. Skär sedan potatisen och löken i tärningar och lägg i en kastrull. Häll i ca 2 msk olja och sätt på plattan på medel hög värme. Hacka sedan purjolök och lägg i i kastrullen och rör om bland potatisen, löken och purjolöken medans plattan är på. Tillsätt en l vatten med en grönsaksbuljong utspätt i det och höj värmen på plattan. Låt koka tills potatisen och löken mjuknat. Tillsätt grädde lite salt och peppar. Mixa med stavmixer eller i vanlig mixer och tillsätt lite mer peppar och salt. Servera som det är eller med lite purjolök på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar