fredag 29 november 2013

Sparka igång porträtten

Ja man kan ju alltid få något gott av att vara sjuk också. Skola idag, helt fine. Nervös och önskar att situationen var annorlunda men jag klarar det med lite hjälp. Men dom här dagarna har jag tagit igen så mycket, tror att jag verkligen behövde lite extra tid. Så nu har jg saknat in alla mina sketcher till min hemsida och har kommit ett steg närmre slut resultatet. Jag har börjat med en till kollektion och dessutom ritat som en galning på några bilder.

Igår började jag på ett porträtt. Va så länge sen så behöver öva upp mig lite och få tillbaka den rutinen. I min gamla blogg, Gabbesketch, så var det nästan det ända jag höll på med. Ville börja något nytt och inrikta mig på annat än bara bilder. Älskar att rita men hatar att göra det när jag inte är inspirerad. Men i vilketfall som helst så har jag äntligen tagit upp en del av det och gjort ett porträtt på en känd bloggare som jag tror att vi alla känner till eller åtminstone hört namnet på. Jo Kenza. Om man nu ska börja med tecknandet igen då kan man ju ändå rita av ett vackert ansikte med intressant benstruktur. Gör det mycket roligare att rita ;). I vilket fall som helst så blev jag ganska nöjd med resultatet. Tog en bild från hennes instagram, ganska enkel bild men ville få med lite kläder och tyg för att öva lite på strukturen man får på kläder när man rör sig. Blev lite stelt men jag gillar att tröjan ser så stor och mysig ut. Gav håret lite mer volym, bara för att det är roligare att rita haha. 

Tänkte sparka igång mig själv med porträtt och varför inte börja med några mini kändisar? Senare tillfälle kanske jag börjar med att rita privatpersoner också men vill börja med att få igång mig själv. Så började med Kenza, ska ta 2 eller 3 bloggare till. Sen tar jag kanske någon större kändis och möjligtvis någon mindre. Kommer gå på ansiktsben, form, hår, struktur, kontraster och så vidare när jag väljer så går inte på någon jag vill rita på det sättet. Det blir liksom båda två i ett. Men främst för form och hur intressant ansiktet är och hur roligt det blir att få ner det på papper :)

Men här är bilden. Den tog 5 h. från scratch. Började med konturerna genom att titta på bilden, började sen lägga raka linjer och jämna ut. Sen tog jag ansiktet med små skuggor och övergångar. Sen tog jag håret, vilket antagligen tog längst tid. Tillsist tog jag tröjan. Avslutade med att hoppa runt lite med detaljer och skuggor. Done!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar