söndag 16 mars 2014

Lila fläta steg för steg

Igår satt jag och ritade som en galning och idag ska jag och Nom-stuff ha en lite tecknings lektion ;) Det är nämligen så att Nom-stuff och jag är båda tecknare och vi är duktiga på helt olika saker så vi har bestämt oss för att varje vecka ha en liten lektion för varandra, varannan vecka lär jag ut något (ex. tekniker på hur man ritar ögon, hur man använder kol eller hur man skuggar ett ansikte m.m.) Och idag ska jag visa honom hur jag gör mina hår och hur jag gör steg för steg :) Tänkte att jag lägger upp våra lektioner här, jag tar bilder och förklarar alla steg precis som vi gör för varandra ;) Så här är den första, min andra frisyr


Steg 1. rita grunden. Gör en grund med en frisyr du vill rita, exempelvis den flätan jag har valt att göra, välj en vinkel och rita upp håret efter ett foto, en bild eller hitta på själv :). Därefter ska du fylla i linjerna för att få fram flätan (i det här fallet en fläta) och dra mjukare linjer och skapa hår genom blyertsstreck och övergå från mörkare till ljusare m.m.

Steg 2. Rita upp en kropp (bara något enkelt som en hals och ett par axlar) och rita klart bilden i blyerts (använd gärna en stompf till att dra ut linjerna och göra dom mjukare)

Steg 3. Välj ut en färg du vill att håret ska vara, jag valde lila (som man ser på bilden haha) och började med att göra hälften av håret och pröva nyansen på. Jag ville ha en ganska hård nyans av lila men med mjuka övergångar mellan mörk/hård och ljus/mjuk lila. Använd färgpennan precis som blyertsen, fyll i kanterna och mörkare kanter och ljusare mot mitten :)

Steg 4. bestäm en hud färg eller gör som jag och bara skugga kroppen istället för att använda någon färg. Jag tog bara lite blyerts streck där jag ville ha skugga och drog sen stompfen över blyertsen för att få en mjuk övergång och få skuggan där jag ville ha den :) Sen valde jag en färg till toppen (individuellt om du vill göra ett plagg eller inte och designen m.m.) Och så började jag färglägga kanterna mörkare och ljusa/ försiktiga linjer mot mitten.

Steg 5. Gör klart hela håret, fyll i resterande av håret med färgen och gör små detaljer och små saker för att få fram håret, lägg till highlights (använd ex. en vit penna eller rita bara inte med färg pennan där du vill ha highlightsen alls) och sen skuggor exempelvis i hårbottnen.

Steg 6. Gör klart kroppen, färglägg hela toppen och fixa tills du är nöjd. Jag använder mig av lite vatten, i håret och toppen, för att få en mjukare känsla i bilden :) Avslutar med namnteckning ;)

Hoppar att ni tycker att den här beskrivningen var helt okej och jag har planerat att göra fler vid tillfällen, så håll koll :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar