fredag 1 augusti 2014

'Hur ändrar man tiden på bloggen?'

Som ni kanske märkt så har jag haft massor av problem med att göra tidsinställda inlägg pga att min blogg klocka inte har stämt. Låt mig förklara, om jag lägger upp ett inlägg (ett vanligt inlägg med bild, text och rubrik) och sen slänger upp det på bloggen runt ja ex. 1 Augusti 18:30. Så står det istället på bloggen att inlägget har lagts upp 31 Juli 00:31 ex. Så tackvare det har det ju varit väldigt knöligt att lägga upp inlägg och speciellt tidsinställda inlägg då tiden helt enkelt inte har stämt och allting har åkt huller om buller. Men nu har jag äntligen, efter att googlat och kollat runt, själv listat ut det. Haha, såå enkelt!

Tänkte lägga upp här hur man fixar tiden på bloggen helt enkelt om någon annan vilsen själ också undrat hur man ska fixa det helt enkelt haha :) Så nu tar vi det här steg för steg med printscreenade redigerade bilder för att förtydliga ;)

1. Börja helt enkelt med att plocka fram start sidan på bloggen, där man lägger upp inlägg och kollar statistik m.m.


2. På höger sida av huvudsidan finns det olika alternativ på olika inriktningar beroende på vad du ska göra. 3:dje längst ner hittar du en knapp som heter 'Layout'.


3. Tryck på knappen så ska du få fram en sida som ser ut såhär.


4. Sidan är indelad i olika delar, och visar hur din blogg ser ut och storlek på saker som header och gadgets. Den största kvadraten kallas blogginlägg (helt enkelt där man lägger upp inlägg på bloggen)


5. I den kvadraten har vi en liten knapp vid namn 'Redigera'


6. Tryck på knappen, så ska du få upp en ruta som ser ut såhär. Där det helt enkelt står olika inställningar på bloggen om inläggen. Där står det saker som vad som visas under/ över inläggen. Saker som datum tid och plats.


7. Längst ner på den sidan står det den plats din blogg är inställd på, dubbelkolla att platsen stämmer ( i mitt fall stämde den inte, den var inställd på New York)

8. Även om den stämmer eller inte, dubbelkolla om datumet och tiden stämmer. Då ska det helt enkelt stå datumet som är idag och tiden som är precis nu.


9. Om det inte stämmer ska du återigen till högersida av startsidan och trycka på knappen Inställningar. Och därefter hittar du en underrubrik med namnet 'Språk och formatering'


10. Efter att ha tryckt dig in på 'språk och formatering' bör det se ut såhär. Där du först får rubriken språk där det i mitt fall, är inställt på svenska (om du har problem med språket till bloggen och inställningar angående det, är det där du i sånnafall ska in och fixa) och rubriken under är Formateringar, där du har 3 punkter. 1. Tidszon, 2. Format för datumhuvud, 3. Tidsformat. Dubbelkolla helt enkelt om alla de 3 stämmer överens med det datumet som är och den tid som är. På den övre knappen 'tidszoner' kan du helt enkelt trycka på knappen och ändra om det inte stämmer. Min var som sagt inställd på New york så jag fick helt enkelt leta mig fram efter Stockholm Sweden, och trycka på den så ställdes datumet och tiden in därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar