fredag 17 oktober 2014

Katter visar också kärlek




Okej, det här är seriöst världens sötasta katt haha! Ja, som flera av er kanske har snappat upp så har jag 2 katter och 1 hund. Det här är min vackra lilla Katt Melle, Meredith. :) Hon är så mjuk och fluffig och människor som säger att katter inte kan visa någon kärlek tillskillnad från hundar har seriöst så fel. Mina katter vill mysa och få / visa uppskattning hela tiden. Dom rivs och bitts aldrig, visst dom leker men inget mer än så.

När jag är ledsen krafsar Melle på dörren och jamar och stryker sig mot mina ben och tittar på mig med sina fina blåa ögon. När jag är irriterad hoppar Peia upp på min mage och spinner och mjökltrampar på mig haha ^^. När jag är arg pratar Melle alltid med mig genom att komma fram till mig och jama och spinna och blinkar med sina ögon på sättet katter gör för att kominucera och visa att dom älskar en :) Och tillsist när jag är Deppig lägger sig Peia bredvid mig och spinner och trycker sitt huvud mot mitt ben.

Så bara för att en katt inte visar uppskattning och kärlek genom att skälla, slicka en i ansiktet och vifta på svansen så betyder inte det att de inte visar uppskattning eller kärlek. De visar det bara på andra sett. Kan ge lite exempel. 1. När en katt blinkar mot en så kan man kominucera genom att bara titta in i kattens ögon samtidigt som man lugnt blinkar, det är kattens sätt att säga att den älskar dig. 2. När katten försöker att kominucera med dig genom ex. jamningar eller kroppskontakt som att jama och du svarar genom att säga egentligen vad som helst. Men andra katter kominucerar hellre/mer med svansen så om du pratar med katten så kan du inte tvinga den att jama (som med hundar och skälla) men den kommer att rycka lite med svansen som tecken på att svara och att säga 'jag hör dig' :). 3. Strykningar, eller spinn. Alltså när katten stryker sig mot ditt ben eller med huvudet mot din hand så visar katten uppskattning, samt när katten spinner när du klappar den kanske på favorit stället som hakan, ryggen, mellan öronen m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar