lördag 21 februari 2015

Hur man gör skor så gott som nya

How to wash your shoes.

Har lärt mig hur man tvättar smutsiga skor ;) Vet inte hur ofta man bara slänger iväg skor som är smutsiga och köper nya istället för att tvätta dom och ha dom som nya igen? Ah massor av gånger för min del iallafall ;) Så tänkte vara lite sparsam och tvätta mina skor istället för att köpa nya. Tänkte dela med mig av hur jag tvätta dom iallafall så flera kan lära sig och sluta slänga skor.

Har tyvärr inte tagit bilder på när jag väl gjorde det, tänkte inte alls på det, men ska göra en skriftlig beskrivning och vid tillfälle ska jag tvätta ett till par skor så då får jag helt enkelt lägga upp bilder steg för steg.

1. Tvätta bort synligt smuts från skorna med hjälp av en tandborste och ljummet vatten.

2. Ta bort skosnören och om du vill tvätta dom med, knyt då ihop topparna så att de inte fastnar i tvättmaskinen.

3. Lägg i skorna i ett kudd örngott / påslakan och 'kläm' fast öppningen med 3 säkerhetsnålar med mycket hålrum mellan så att vattnet utan problem kommer in ändå.

4. Lägg i tvättmaskinen och sätt maskinen samt lägg in ett par handdukar så att skorna inte flyger runt i maskinen vilket kan förstöra maskinen / skorna

5. I med tvättmedel och tvätta skorna under låg temperatur (30°) Tvätta skorna.

6. Ta ut skorna ur tvättmaskinen, fyll dom med papper eller tyg handdukar (inte tidningspapper då bläcket kan färga av sig) Och låt dom torka på en ljummen plats tills de är torra (alltifrån några timmar till några dagar) Klart :) Så gott som nya ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar