måndag 13 juli 2015

Mål, Goals


Okej, jag tänkte dyka in i ett lite djupare inlägg här på bloggen.I min senaste ute / inne lista nämnde jag bl a att det är ute att fokusera på siffrorna på vågen och att vikt inte är ett bevis på att man är hälsosam.Jag menar, en tjej som väger 65 kg kan vara lite hälsosam, och till och med mer hälsosam, än någon som väger 20 kg mindre, alltså 45kg. Vikt är inte måttet i att vara hälsosam. Ett ex! Min pojkvän tränar en del, och varje gång ha ställer sig på vägen, vilket han gör rätt ofta, så blir han glad varje gång han har gått upp i vikt då vikt också kan bero på muskelmassa och inte bara fett. GENERELLT ser killar på vågen med ett lättare öga och utgår nog mer på hur mycket muskler som finns. Medans tjejer oftare ser vikten som något negativt, vikten är lika med fett, lika med ohälsosam lika med dåligt lika med övervikt m.m.

Jag tycker att ett mål aldrig ska gå efter vågen, alltså 'jag ska gå från 65kg till 45kg till nästa år!' eller något liknande (65-45 är bara ett exempel) utan istället borde målet ligga på hälsan. ex. 'jag är lite små mullig och har bestämt mig för att bli smal och få e tight, snygg kropp!' hoppa vikten och bli hälsosam då. Kolla i spegeln, ät mindre och framförallt nyttigare, och rör dig! Det bästa du kan göra för att hålla ditt mål vid liv är att ha en motivation. Kan vara alltifrån att varje morgon kolla på tumblr bilder och hitta bilder att sträva efter m.m. Eller ha nära och kära / familj som motivation. Att du ska bli hälsosam för deras skull om du inte är det, för att ha ett långt och nyttigt liv.

Ät nyttigt, är du i butiken och ska köpa middag, gå inte efter vad du är sugen på, utan tänk tillbaka på din motivation och köp något gott och nyttigt. Ex. alla typer av frukter och grönsaker, soppa och sallad m.m. Rör dig! Investera i ett gym kort, satsa på ute gym i sommar ( finns lite överallt) gå långe promenader, plocka fram cykeln / spring skorna. Alt. köp hem redskap, små saker som hantlar, en yogamatta och gummiband kan göra stor skillnad då de finns nära tillhands och går lätt att använda när du ex. kollar på tv.

Att det inte finns tid att hålla igång, röra sig och äta nyttigt är alltid en ursäkt som inte håller i längden. Det krävs en del för att bli onyttig och äta massa onyttig mat. Så ta de extra 10 minuterna från tv tittandet och träna lite, ät en mindre portion till lunch och skippa snabb maten, gå upp 5 minuter tidigare på morgonen för att gå till jobbet, ja men ni förstår vad jag menar. För är du seriös med ditt mål, har du alltid tid för att nå det.

Find your motivation and start working!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar